The Bear Tales
Filmmakers Olmo Amato en Samuele Sestieri stelden zichzelf een doel: met zijn tweeën een film maken tijdens een reis van veertig dagen door Finland en Noorwegen. Niet alleen regie, geluid en camera deed het duo zelf, ze speelden ook de hoofdrollen. Er was een scenario, maar dat werd door bepaalde ontmoetingen en plaatsen aangepast. Met The Bear Tales als meer dan intrigerend resultaat.
De onmetelijke, ongerepte natuur van zomers Scandinavië is het decor van een dan weer abstracte, dan weer ontroerende allegorie over de zin van het leven. De monnikrobot - een soort uitgebeende C-3PO in een bruine pij - zit het rode mannetje achterna door uitgestrekte bossen, uitgestorven steden en verlaten vlaktes. Vogels kwetteren, muggen zoemen. Pas op de top van een magische berg komen de twee, uitgeput van de achtervolging, nader tot elkaar. Ze bundelen hun krachten om een beschadigde teddybeer te redden, en zo de leegte die hen omringt te vullen. Zal moeder natuur hun gebeden verhoren en het kleine beertje redden?