Tanna
"Door vast te houden aan onze tradities hebben we het kolonialisme, het christendom en het geld kunnen weerstaan", zo peinst een wereldwijs stamhoofd op het tropische eilandje Tanna. Maar nu lijkt de traditie toch niet meer te voldoen. Om een gewelddadig conflict te bezweren, is het meisje Wawa uitgehuwelijkt aan een naburige stam, waardoor ze niet kan trouwen met de jongen van wie ze houdt. Het verliefde stel weigert zich naar dit gebruik te schikken en loopt weg, met ingrijpende gevolgen.
Indrukwekkende beelden van een paradijselijk oerwoud en de helse krater van een werkende vulkaan vormen de achtergrond voor dit drama over een verboden liefde. Het is de eerste speelfilm van documentairemakers Butler en Dean. Ze woonden zeven maanden bij een van de stammen op Tanna die de traditionele levenswijze bewust hooghouden. Samen met hen ontwikkelden ze het scenario, dat gebaseerd is op een gebeurtenis uit 1987 en nog een onverwachte verwijzing naar het Britse koninklijk huis bevat.