Norskov
Norskov (2015) is de nieuwe loot aan de Nordic Noir-boom - de duistere Scandinavische variant op het misdaad- en thrillergenre, dat onder meer de succesvolle Millenium-trilogie en The Bridge voortbracht. Norskov, een ruig havenstadje in het noorden van Denemarken, is de geboorteplaats van politieman Tom Noack (Borgen), die na 20 jaar terugkeert om de orde op straat te herstellen. Hij krijgt te maken met drugshandel, maar vooral met zijn ex-geliefde en haar zoon die op het punt staat een ijshockeyster te worden, zijn zwager, de burgemeester, en vele geheimen.
Met de topkwaliteit die we kennen van Deense producties schetst de serie een complex beeld van een stadje, versterkt door het feit dat de maker/schrijver Dunja Gry Jensen een achtergrond heeft als documentairemaker. Denk aan Friday Night Lights als het gaat om de manier waarop sport in een gemeenschap geworteld kan zijn en aan The Wire voor de sociale impact van misdaad.