Claudio Caligari baseerde zijn opzienbarende comeback L'odore della notte op een reeks ware gebeurtenissen, vastgelegd in het boek met de suggestieve titel The Clockwork Orange Gang, die zich in Rome eind jaren 70, begin jaren 80 afspeelde. Dit late en langverwachte vervolg op Amore tossico polariseerde en verbijsterde zowel critici als kijkers, die niets leken te kunnen met zijn reboot van de poliziottesco (Italo-misdaadfilm) uit de jaren 1970. Dat is jammer, want Caligari verheft een snelle thriller over de gewelddadige straat-en huisroofcarrière van een ex-agent en zijn bendegenoten tot een indringende sociaal-politieke metafoor.
Met een iconische acteerprestatie van Valerio Mastrandrea en gelardeerd met cinefiele hommages, van Melville tot Bresson, is L’odore della notte de ultieme Italiaanse cultfilm uit de jaren 90. Een politiek incorrecte aanklacht in een tijd waarin de zaadjes werden geplant van het smakeloze hedonisme van het Berlusconi-tijdperk.