Live from UB
Decennialang was Mongolië een geïsoleerd land, geregeerd door een totalitair communistisch regime dat elke kunstuiting nauwlettend in de gaten hield. Toch wist westerse popmuziek ook de Mongolische jeugd te bereiken - een van de voorbodes van verandering. In 1990 werden de eerste vrije verkiezingen gehouden. Vandaag de dag is Mongolië een land met een vrije markteconomie, dat haar eerste crisis al achter de rug heeft.
Live from UB verkent het moderne Mongolië aan de hand van de muziekscene in Ulaanbaatar. De documentaire geeft een intrigerend beeld van een land dat haar eigen cultuur, geschiedenis en identiteit aan het herontdekken is. Verschillende artiesten, van popzangeressen tot keelzingende grungemuzikanten, komen aan het woord om de moeizame ontwikkeling van het land sinds 1990 te bespreken. Centraal staat Mohanik, een rockband die nu bezig is met zijn tweede album. De bandleden praten uitgebreid over hun jeugd, dromen en ervaringen als muzikanten. Net als Mongolië zoeken zij nog naar een eigen geluid.