La novia
Dat dit niet goed afloopt, laat Paula Ortiz in haar verfilming van Federico García Lorca’s toneelstuk Bloedbruiloft al aan het begin van de schitterend vormgegeven film zien. Toch is de weg naar het noodlottige einde even meeslepend als de verboden liefde tussen de Bruid en Leonardo. Ortiz handhaafde veel van García Lorca’s poëtische taal en liederen. Ze sleepte er maar liefst twaalf nominaties mee in de wacht voor de Goya’s, de Spaanse filmprijzen.