Ghost Ship
Dit experimentele essay herinnert ons eraan dat alle kopieën van de vampierklassieker Nosferatu (1922)in principe vernietigd hadden moeten worden wegens een juridisch geschil over auteursrechten. Nog suggestiever dan de literaire en filmhistorische anekdotes zijn de ruimere associaties die opduiken. Almandoz neemt ons mee op een reis door de tijd, met als terugkerend motief de scheepvaart. Van het mondaine cruisetoerisme terug naar de onderwereld en haar mythologische rivieren - documentaire observaties worden afgewisseld met naïef figurentheater of juist abstracte, digitale animaties. Het einde van de film is gesitueerd rond en in de graftombe van F.W. Murnau, die in juli 2015 werd geschonden. Sindsdien ontbreekt elk spoor van Murnau’s schedel.