GenderTube
Al geruime tijd wordt door kunstenaars, filmmakers en andere beeldmakers geëxperimenteerd met de representatie van gender in de virtuele wereld. In dit programma wordt een aantal werken getoond uit tien jaar online video's. Zo is er het werk van Ryan Trecartin, What's the Love Making Babies for (2003), waarin surrealistische karakters filosoferen over de toekomst van een postgenderwereld. In de video AGATHA (2014) van Dorota Gaweda en Egle Kulbokaite gaat dit al een stap verder en is het postgenderpersonage Agatha Valkyrie Ice via social media tot leven gewekt. Interessante ontwikkelingen zijn ook te vinden in online episodisch werk (zoals Trans-Q Television Episode 1 (2013) van Suzie Silver) en video's die gehighlight worden door online magazines zoals het Nederlandse What's a Gender (2015) van Sophie Dros.
GenderTube is online te zien op IFFR.com/gendernet en tegelijkertijd op de website van het magazine Glamcult via glamcult.com. Tijdens het festival is GenderTube te zien in de lobby van Het Nieuwe Instituut.