Leyla Bouzids indrukwekkende debuutfilm speelt zich af in de zomer van 2010, aan de vooravond van de Tunesische Jasmijnrevolutie. Farah is een achttienjarige, opstandige tiener. Haar overbezorgde moeder wil graag dat ze medicijnen gaat studeren, maar de onverschrokken Farah zingt liever in een undergroundband. Ze is verliefd op de oed-speler en houdt ervan om de politiek provocatieve teksten te zingen, zoals het titellied As I Open My Eyes. Ook drinkt ze voor het eerst bier in het openbaar en toont ze interesse in seks, ontwikkelingen die niet alleen haar moeder met lede ogen aanziet. Als Farah op een dag verdwijnt, lijkt het erop dat ze weer eens is weggelopen. Maar is dat wel zo?
Het met fraaie liedjes doorspekte verhaal werkt op meerdere niveaus. Zo verwijst het verhaal van de rebelse Farah naar de Arabische Lente. Maar de film is ook een subtiel geschetst portret van een moeder-dochterrelatie die van stroefheid naar (h)erkenning gaat.