Toen Sadik uit Bagdad vertrok, gaf zijn neefje Ali hem een envelop en vroeg hem die pas te openen als hij aangekomen was in Nederland. Er zat een tekening in van een bootje met de tekst: 'Ik hoop dat mijn brief me naar jou voert.' Het werk is opgebouwd rond de brief en impressies van de wereld waarin de jonge Sadik opgroeide en Ali nu verkeert.