A Crackup at the Race Riots
A Crackup at the Race Riots van het Belgische kunstenaarstrio Leo Gabin, geïnspireerd op het gelijknamige boek van Harmony Korine, gebruikte Florida als locatie voor een collage van YouTube-filmpjes met voornamelijk amateurvideo’s die laten zien hoezeer bijvoorbeeld de MTV-cultuur is geïnternaliseerd, en die van drugsmisbruik en natuurrampen. Door zich dit materiaal toe te eigenen, bieden de drie ons beelden die geassocieerd worden met negatieve maar realistische voorstellingen van the American Dream - een interpretatie van een maatschappelijke en politieke realiteit langs de lijnen van Korine’s roman, die op zijn beurt een lukraak samenraapsel lijkt van verhaalfragmenten met een zogenaamde 'documentaire waarde'. Over het gebruik van beeldmateriaal van anderen zegt het trio: "Dat is het mooie aan het toe-eigenen van kunst, dat je, om nieuw werk te maken, elementen gebruikt die doorgaans niet als kunst worden beschouwd of geen kunstzinnige functie hebben." Met andere woorden: door dingen aan cultuur te ontlenen, ontstaat nieuwe cultuur, ook al claimt een ander het auteurschap. Met een inleidend video-essay van Paula Albuquerque.