Tussen 10 en 12
Zo ben je aan het dollen met je vriendin, zo staat de politie voor de deur om te vertellen dat je zus is omgekomen bij een auto-ongeluk - het overkwam regisseur Peter Hoogendoorn. Hij maakte er de autobiografisch getinte film Tussen 10 en 12 over.
In een estafette van slecht nieuws gaan hoofdpersoon Mike en zijn vriendin Katja met de agenten op zoek naar Mike's ouders. Tijdens de autorit lijkt de tijd stil te staan; de alledaagse Rotterdamse doorzonwoningen zien er doodnormaal uit, het leven buiten kabbelt verder. Maar het gezin in de patrouillewagen is in een verdoofde toestand geraakt, heel effectief weergegeven met lange, afstandelijke shots. Gepraat wordt er nauwelijks, het langzaam doordringende besef van wat er is gebeurd, leidt niet tot begrip. Dat geeft ongemak, zoals in het geval van de jonge agent die na het overbrengen van het nieuws zijn collega vraagt of hij het goed gedaan heeft. Tussen 10 en 12 is een aangrijpende, kleine film over een groot onderwerp.