The Normal Heart
Het aangrijpende The Normal Heart is een terugblik op de aidscrisis die begin jaren tachtig losbarstte, de tijd waarin er nog vrijwel niets bekend was over de mysterieuze ziekte en angst leidde tot een toename van homofobie. De Emmy-winnende HBO-film is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk uit 1985 van aidsactivist Larry Kramer. Het personage Ned Weeks (Mark Ruffalo), een openlijk homoseksuele schrijver, is zijn alter ego. Weeks verbaast zich over de terughoudende reacties van dokters, ziekenhuizen en de overheid op de aidsepidemie, die ook talloze slachtoffers maakt in Weeks’ vriendenkring. President Reagan doet het af als ‘gay cancer’ en dreigt het tot grote woede van Weeks daarbij te laten: 'Waarom laten ze ons doodgaan?' Hij komt in opstand tegen deze wie-kan-het-wat- schelen-als-een-flikker-doodgaat-moraal en hoewel hij mensen tegen de haren instrijkt, wordt hij een invloedrijk aidsactivist. Met bijrollen van Julia Roberts, Taylor Kitsch en Alfred Molina.