The Monk
Zawana kent geen ander leven dan dat in een boeddhistisch klooster in een afgelegen Birmees dorpje. Als kind werd hij van straat gered door Dahma, de strenge abt van het klooster, en sindsdien is dit zijn wereld.
Maar nu is Zawana een tiener en wordt het tijd om zijn eigen keuzes te maken. Diverse paden strekken zich voor hem uit. Blijft hij in het klooster en steunt hij de zieke Dahma? Volgt hij een andere novice, die het strenge dorpsklooster wil verruilen voor een minder hardvochtig klooster in de stad? Of kiest hij toch voor het dorpsmeisje (met wie hij stiekem boodschappen uitwisselt), die in de hoofdstad Rangoon gaat studeren?
Dichter en kunstenaar The Maw Naing bouwt zijn eerste fictiefilm zorgvuldig op en laat de personages in deze delicate karakterstudie geen woord teveel zeggen. Tussen de regels door zegt Zawana's interne strijd veel over de toestand van zijn land, dat immers na decennia repressie nu ook een nieuwe toekomst moet kiezen.