The Iron Ministry
Van 2011 tot 2013 filmde regisseur en antropoloog J.P. Sniadecki vele verschillende treinreizen op het omvangrijke spoornetwerk van China, op oud-communistische boemeltjes en hypermoderne hogesnelheidslijnen. Hij monteerde zijn trips tot één cinematische treinreis.
De beelden die Sniadecki als eennmansfilmcrew schoot laveren tussen impressionistische shots van de treininterieurs en simpeler documentaire observaties. Ze worden ondersteund door het geluidsontwerp van Karel Ernst, waarin de piepende en krakende wagons worden ingezet als musique concrète.
De film beweegt zich van wagon naar wagon, in het ritme van het spoor meedeinend op wat het aantreft. Van afgeladen halletjes volgehangen met lappen vlees naar vrijwel lege wagons in hypermoderne hogesnelheidslijnen. De gesprekken tussen de mensen onderling, waarin Sniadecki zich vanachter de camera zo nu en dan mengt, maken de gemoedstoestand in hedendaags China bijna tastbaar: onzeker, angstig maar ook hoopvol.