The Inseminator
In het wonderlijke verhaal van deze magisch-realistische film worden de gebruiken van etnische bergvolken in Vietnam verbonden met de eigenzinnigheid van moderne kunst. Er zijn drie hoofdpersonen, die op een eenzame berg wonen. Het zijn een oude vader en zijn twee kinderen: een mooie huwbare dochter en een geestelijk gehandicapte zoon.
De traditie schrijft voor dat de zoon eerst moet trouwen om de mannelijke familielijn voort te zetten. Jonge mannen gaan daarvoor naar de jaarlijkse huwelijksmarkt, maar de niet begeerde zoon komt ieder jaar zonder vrouw terug. De oude man wil per se dat zijn zoon voor zijn dood een kind verwekt en neemt daarvoor een ongebruikelijke maatregel.
Niet alleen het verhaal van The Inseminator is fantasierijk; ook de visuele verbeeldingskracht kent weinig grenzen. In surrealistische droomscènes wordt een rijkdom aan beelden opgevoerd. In eigen land werd de film verboden, in de eerste plaats vanwege de seksuele thematiek, maar misschien toch ook door de weerbarstige vorm.