The Duke of Burgundy
Iedere ochtend fietst huishoudster Evelyn welgemoed naar het statige landhuis van Cynthia (Sidse Babett Knudsen, bekend van de Deense televisieserie Borgen). Daar wordt ze niet bepaald vriendelijk onthaald. Bits snauwt Cynthia haar opdrachten toe; wanneer iets haar niet zint, volgt straf. De twee blijken verwikkeld in een langdurige sm-relatie.
Cynthia, een keurige lepidopterologe oftewel vlinderkenner, lijkt de dominante partij. Maar al snel onthult regisseur Peter Strickland (Berberian Sound Studio) dat schijn bedriegt. In werkelijkheid is het Evelyn die via opdrachtkaartjes nauwkeurig haar fantasieën aan Cynthia oplegt.
De weelderige aankleding (met donkerrood als overheersende tint), het zwoele camerawerk en de romantische soundtrack maken van The Duke of Burgundy een sensueel drama, ook al speelt de meeste erotiek zich buiten beeld af. Strickland concentreert zich op de volstrekt geloofwaardige liefde tussen de twee vrouwen, die hun eigen tijdloze (en manloze) universum weten te creëren - een plek waar het heel normaal is om je in een kist te laten opsluiten.