Stinking Heaven
Stinking Heaven begint met een huwelijksvoltrekking. Het ziet er idyllisch uit, maar even later blijken Kevin en zijn veel jongere bruid Betty hun huwelijksnacht door te brengen op een klein, groezelig kamertje vol stapelbedden, onder het toeziend oog van hun medebewoners. Ze wonen in een commune in New Jersey, opgericht door het idealistische, getrouwde stel Jim en Lucy. Alle bewoners zijn ex-verslaafd en proberen met geïmproviseerde speltherapieën van de drank en de drugs af te blijven. Dat blijkt niet zo gemakkelijk.
De New Yorkse regisseur Nathan Silver situeerde zijn vijfde onafhankelijk geproduceerde speelfilm aan het begin van de jaren negentig. Stinking Heaven werd gedraaid met een professionele videocamera uit die tijd. Het typische grofkorrelige video-uiterlijk (in een beeldformaat van 4:3) past wonderwel bij het chaotische groepsproces dat Silver vast probeert te leggen. Als altijd werkte hij zonder scenario en liet hij de acteurs improviseren. Het resultaat is een springerig, eigenzinnig en gevoelig groepsportret.