She Comes Back on Thursday
Een fictieverhaal ontworsteld aan de realiteit. Maria José en Norberto zijn na 35 jaar huwelijk op elkaar uitgekeken. Maria José onderneemt een reisje om tot zichzelf te komen; Norberto heeft een buitenechtelijke relatie die ook niet meer zo soepel loopt. Hun zoons André en Nato zien dit alles met lede ogen aan en hebben intussen hun eigen relatieperikelen.
Net zoals hij dat deed in zijn eerdere korte films Ghosts en About a Month vroeg regisseur André Novais Oliveira mensen uit zijn directe omgeving om min of meer zichzelf te spelen. In dit geval: zijn ouders en broer. Maria José, Norberto, André en Nato zijn hun echte namen, net zoals dat geldt voor de acteurs in de meeste bijrollen.
En toch is het fictie. Novais Oliveira wilde, in zijn eigen woorden, 'wat op papier stond geschreven, besmetten met het leven'. Dat is hem gelukt: in zijn kalm geschoten film, met een opvallende rol voor muzikale intermezzo's, ontvouwt zich een heel mensenleven.