Phoenix
Vlak na het einde van de Tweede Wereldoorlog moet de joodse Nelly plastische chirurgie ondergaan, omdat haar gezicht tijdens de vlucht uit een concentratiekamp mismaakt is geraakt. Vervolgens reist ze naar de puinhopen van Berlijn, in de hoop haar echtgenoot Johnny te vinden. De vraag of hij het was die haar aan de nazi's verraden heeft, blijft aan haar vreten. Midden in dat verwarrende niemandsland, waarin haar oude leven definitief niet meer bestaat, blijkt Johnny haar niet te herkennen. Maar hij besluit haar wel bij een plan te betrekken.
Christian Petzold (Jerichow, Barbara), die zelf dit intelligente script schreef, vertelt een even krachtig als spannend en emotioneel verhaal, geholpen door zijn uitstekende hoofdrolspeelster Nina Hoss (Yella, Barbara) en de prachtige aankleding. Wat verandert er aan je identiteit na zo’n traumatische periode, waarin vrienden en geliefden in de rol van dader of slachtoffer gedwongen werden? Wat houdt er stand na zo’n allesvernietigende oorlog? Liefde? Wraak? Hoop misschien? Op vr 30-1 met Big Talk in de filmzaal van het Oude Luxor.