Phalanstere
Het falanster in Scaeni was het tweede ter wereld; een project op basis van socialistische utopische theorieën van autonome communale gemeenschappen. In de recente politieke geschiedenis van Roemenië zijn dergelijke denkbeelden constant geherwaardeerd en besproken, en soms in gelijke mate bejubeld en verguisd, afhankelijk van de dominante politieke stroming.