Pete and Toshi Get a Camera
Op verdenking van communisme werd folklegende Pete Seeger in de jaren vijftig in de Verenigde Staten opgesloten. Zijn paspoort werd afgenomen en het werd hem verboden op te treden. Daarom kocht hij tijdens verlof een 16mm-camera en begon zijn familie, vrienden en collega-muzikanten te filmen. Nadat hij zijn straf had uitgezeten, besloot hij met zijn vrouw Toshi en hun drie kinderen Mika, Tinya en Daniel een jaar de wereld rond te trekken. De camera ging mee met het doel de wereldmuziek in beeld en geluid te vangen. Ze doorkuisten uiteindelijk 28 landen. Dat leverde een verzameling zwart-wit ansichtkaarten op die de globale diversiteit van wondere klanken, ritmes en tonen weergeeft.
Filmmaker William Eigen combineert Seegers materiaal met recente gesprekken met het gezin. De simpele verhaalstructuur maakt vijftig jaar na dato alsnog een universeel document van de reis. Hoe verschillend de muziek overal ook is, het brengt werelden samen, in dit geval een gezin.