Past Present
Tsai Ming-liang werd opgevoed door grootouders die hem iedere dag meenamen naar de bioscoop. Zijn jeugd is bepalend geweest voor wie hij is geworden, vindt hij, hoewel de vechtfilms waar hij als kind van hield weinig lijken op de kunstzinnige producties die hem hebben gemaakt tot een van de belangrijkste hedendaagse filmmakers van Azië.
Documentairemaker Saw Tiong Guan bezoekt met Tsai de filmtheaters uit diens jeugd. Het brengt een stroom monologen op gang over de essentie van film, de werking van het geheugen en Tsai's creatieve proces, waarin dromen vaak een grote rol spelen. De filmmaker, die vindt dat we leven in een wegwerptijdperk, laat zich kennen als diep nostalgisch. Beroemde collega’s als Ang Lee en Apichatpong Weerasethakul geven verdere toelichting. Past Present is niet alleen belangrijk omdat het de eerste lange documentaire is over Tsai. Het zou ook de laatste kunnen zijn. Nadat hij in Venetië de juryprijs had gekregen voor Stray Dogs gaf hij aan te willen stoppen met filmen.