Mateo
Eind jaren negentig belandde Matthew Stoneman - een rossige en bebrilde Amerikaan van middelbare leeftijd met de stem van een engel - in de gevangenis. Hij leerde er Spaans en toen hij vrijkwam, veranderde hij zijn naam van Matthew in Mateo. Vervolgens maakte hij naam als Amerika’s eerste blanke mariachi-zanger.
In 2010, kort nadat hij Hispanic en Latijns-Amerikastudies had afgerond, las Aaron Naar in de L.A. Times een artikel over Matthew/Mateo; hij was direct geïntrigeerd door het contrast tussen diens duistere verleden, zijn onopvallende voorkomen, en zijn bepaald onalledaagse aspiraties. Naar nam contact op met Stoneman, de twee spraken af, en de volgende dag begon hun samenwerking.
Enige maanden later wist Naar dat Stonemans leven rijk genoeg was voor een lange documentaire. Hij bleef hem vier jaar van zeer nabij volgen; thuis in Los Angeles, en tijdens de opnamen van zijn nieuwste cd in Havana. Het resultaat is een genuanceerd, zeer openhartig portret boordevol mariachi-muziek.