La prochaine fois je viserai le coeur
Franck Neuhart is een verlegen politieagent in het Noord-Franse departement Oise, waar eind jaren zeventig een maniak actief is. Opzettelijke aanrijdingen van willekeurige jonge vrouwen gaan al snel over in gewelddadiger acties. Neuharts rol in het onderzoek van deze zaak vormt de perfecte camouflage voor de verontrustende waarheid: de gezochte dader is hijzelf.
Het lijkt op een moderne versie van Dr. Jekyll and Mr. Hyde, maar regisseur Cédric Anger baseerde het scenario voor zijn politiethriller op een zaak die zich tijdens zijn jeugd afspeelde in zijn eigen geboortestreek. In plaats van te zoeken naar psychologische duiding, concentreert hij zich op de neergang van zijn hoofdpersonage en creëert hij een sterke sfeer van beklemming, met name in scènes die zich afspelen in het smoezelige vrijgezellenflatje van Neuhart. Diens onderhuidse spanning wordt door Guillaume Canet (L'homme qu'on aimait trop) met bloedstollende precisie vertolkt.