De Duitse filmgeschiedenis kent niets wat ook maar enigszins lijkt op Jesus - Der Film, al was het maar omdat dit waarschijnlijk de enige samenwerking is tussen filmmakers uit de BRD en de DDR. Michael Bryntrupp, het brein achter het project, nodigde regisseurs en collectieven uit die hij als geestverwanten zag om ieder een hoofdstuk uit de Heilige Schrift te bewerken. Iedereen kon doen wat hij wilde (binnen grenzen die Bryntrupp bewaakte); niemand wist (in theorie althans, in de praktijk waarschijnlijk wel) hoe de anderen hun bijdrage benaderden; een aantal episodes is geregisseerd door Jesus B. zelf. Noem het een oefening in onuitgesproken cadavre exquis. Het resultaat ligt dichter bij de woorden en beelden van de Bijbel dan de zeloten ons willen doen geloven - ook al wordt de Maria Magdalena van Doris Kuhn (Morgen) gestraft door dames in lingerie, terwijl voor Jörg Buttgereit (German Angst) Jezus een vampier is die alleen kan sterven door een staak in het hart.