Jauja
De Argentijn Lisandro Alonso schreef samen met dichter Fabian Casas een verhaal over het aardse paradijs ‘Jauja’, waarnaar eeuwenlang vergeefs is gezocht omdat iedereen die ernaar op zoek ging onderweg het spoor bijster raakte. In dit geval draait het om de Deense kapitein/gelukszoeker Dinessen (de van oorsprong Deense Hollywoodster-tegen-wil-en-dank Viggo Mortensen), die zich aan het einde van de negentiende eeuw met zijn veertienjarige dochter Inge heeft aangesloten bij de Argentijnse infanterie. Als zij er vandoor gaat met een jonge soldaat, doolt Dinessen eindeloos over de pampa‘s van Patagonië, in het spoor van een graatmagere hond.
Het verbluffend mooi gefotografeerde Jauja is zowel onnavolgbaar als intrigerend. Niet voor niets bestempelde Mortensen, die de ‘roadmovie’ ook co-produceerde en de muziek verzorgde, Alonso als een hedendaagse Tarkovski.
Op het festival van Cannes werd het op een beeldformaat van 1:1,33 geschoten Jauja, geproduceerd door de Nederlandse Ilse Hughan, door de filmcritici bekroond als beste film uit het onderdeel Un Certain Regard.