From What Is Before
Een afgelegen plattelandsdistrict op de Filippijnen lijkt ver verwijderd van de politieke beroeringen onder president Marcos, maar ook hier raakt begin jaren zeventig het alledaagse leven langzaam ontregeld. Mysterieuze gebeurtenissen werpen hun schaduw vooruit. Een hut die brandt in de nacht, afgeslachte koeien, een man dood op de weg. De op een priester en een traditionele genezer vertrouwende bevolking wordt opgeschrikt door een legereenheid en andere gewapende figuren. Marcos kondigt de staat van beleg af. Landarbeider Sito, een van de laatst achtergeblevenen in de streek, vraagt zich af of hij wijs is of dwaas.
De films van Lav Diaz zijn altijd zo lang als nodig is. From What Is Before duurt vijfenhalf uur en is een terugkeer naar Diaz' vertrouwde zwart-wit. Losjes gebaseerd op ware gebeurtenissen maar niet vrij van symbolische trekken ontvouwt het zich als een ingetogen epos tegen een achtergrond van indrukwekkende natuur. Gouden Luipaard in Locarno.