Die Lügen der Sieger
Het systeem of het individu? Dat is de vraag die in onze ‘heerlijke nieuwe wereld’ is voortgekomen uit het huwelijk van de Nieuwe Media met de Nieuwe Economie. Christoph Hochhäusler vertelt het verhaal van Fabian, onderzoeksjournalist in de Duitse hoofdstad. Soms doet hij denken aan een ongenaakbare, onomkoopbare onderzoeker, maar al met al is Fabian geen reïncarnatie van Robert Redfords personage in All the President’s Men. Hochhäusler refereert wel aan diens heldhaftige aura, evenals aan de ingewortelde paranoia van die film. Het leven van onze keiharde hoofdrolspeler, die een politiek schandaal op het spoor is, wordt doorsneden met oververhitte beelden van het nachtleven van Berlijn, illegale gokhallen, degengekletter en woeste ritten door de stadsjungle in Porsches. IJzingwekkend zijn ook de bezigheden van het Lobby Agentschap, dat de politieke consensus bij elkaar verzint met een no-nonsense grijze-pakkenhouding, maar wel met vieze gedachten.