Conquering China
Als het je als muzikant in eigen land niet meezit, waar beproef je dan je geluk? In de Verenigde Staten, normaal gesproken. Maar de Zweedse popzanger Johan Jonason, regisseur van deze documentaire, kiest voor een andere koers. Hij zoekt zijn heil in de Chinese miljoenenstad Shanghai.
In een bont decor van bars, hotels en clubs, soms chique en soms armetierig, voorzien muzikanten, dj's en producers hem van wijze raad. Het Zweedse Conquering China werd in eigen land al vergeleken met een klassieke film over hetzelfde thema, Lost in Translation. Jonason, van wie eerder werk op IFFR was te zien, vertelt met Conquering China niet alleen een verhaal over muziek, hij laat met veel indrukwekkende stadsbeelden ook zien hoe de wereld er aan de andere kant uit is komen te zien. Met rollen voor de Franse synthesizer-grootheid Jean-Michel Jarre en de Chinese ster-dj Ben Huang.