Broken Land
Amerika is 'the finest nation in the world', maar niet voor iedereen. Een eindeloze rij hoge ijzeren palen vormt de grens tussen Mexico en de Verenigde Staten. Katten kunnen er net doorheen, er overheen klimmen is vrijwel onmogelijk. De mooi gefotografeerde Zwitserse documentaire Broken Land belicht van diverse kanten deze grensstreek, die ook in ideologisch opzicht de betrokkenen verdeeld.
Aan de ene kant zijn er de conservatieven, met opvattingen die niet alleen voor Mexicaanse migranten gelden maar vaker te horen zijn: 'These people should be sent back.' Aan de andere kant vind je de empathisch ingestelde Amerikanen, die waterflessen achterlaten voor diegene die ’s nachts hun leven wagen bij hun poging Amerika binnen te komen: 'America thinks every Mexican is a bad person.' Broken Land bevat details die je niet snel vergeet; omdat ze meer te eten hebben, planten woestijnbuizerds zich in deze grensstreek sneller voort.