Bridgend
De Deen Jeppe Rønde was al een gelauwerd documentairemaker (Jerusalem My Love, The Swenkas) toen in Wales de voormalige mijnprovincie Bridgend County werd opgeschrikt door een groot aantal raadselachtige zelfmoorden. Tussen 2007 en 2012 beroofden 79 mensen, voornamelijk tieners, zich daar van het leven. Ze hingen zichzelf op en lieten geen afscheidsbrief achter.
Rønde deed ter plaatse uitvoerige research, won het vertrouwen van de lokale bevolking en volgde zes jaar lang tieners uit de omgeving. Hun verhalen verwerkte hij in het scenario van zijn eerste lange speelfilm. Hij draaide Bridgend geheel op locatie in Wales, met een cast van Britse acteurs en jongeren uit de streek.
De expressieve Hannah Murray speelt Sara, die samen met haar vader Dave (Steven Waddington) terugkeert naar een plaatsje in Bridgend County. Dave is daar als politieman betrokken bij het onderzoek naar een zelfmoordgolf onder jongeren. Als bezorgde vader probeert hij te verhinderen dat Sara in de gesloten, zich vijandig opstellende jongerengemeenschap wordt opgenomen.
Meer dan op de oplossing van het raadsel richt de film zich op de moeizame verhouding tussen kinderen en ouders, op het door groepsdruk in stand gehouden isolement van de jongeren en op de gevaarlijke spanningen die ontstaan wanneer Sara verliefd wordt. De aantrekkingskracht van de groepscultuur maakt Rønde voelbaar door het soms rauwe realisme te doorsnijden met bijna magische beelden. Nevelige bossen; het aanroepen van de doden; naakte tieners, drijvend op het meer.