Blinder confronteert ons met droge feiten en netvlies-teisterend licht zonder te zeggen wat we ermee moeten. De film bestaat uit 6386 foto’s die staan voor alle personages en voorwerpen die voorkomen in de Engelse vertaling van José Saramago’s roman Ensaio sobre a Cegueira (De stad der blinden). In een conceptuele parallel met deze beelden bestaat de soundtrack uit 6386 geluidssamples uit Blindness, de speelfilm die Fernando Meirelles baseerde op Saramago’s roman.