August Winds
Een botsing tussen Leven en Dood, ergens in een klein Braziliaans kustplaatsje. Tieners Shirley en Jeison vullen hun lome augustusdagen met werken op een kokosnootplantage. In hun vrije tijd duikt hij naar kreeften en octopus, terwijl zij ligt te zonnen op het bootje. En dan duikt Jeison een schedel op.
Regisseur Gabriel Mascaro is een belofte uit de bloeiende filmscene in de Braziliaanse stad Recife, die de afgelopen jaren bijvoorbeeld ook het voor een Tiger Award genomineerde Neighbouring Sounds voortbracht.
Tegen de achtergrond van opkomende tropische stormen schetst de jonge filmmaker, ook zelf verantwoordelijk voor het indrukwekkende camerawerk, in zijn episodische vertelling hoe de jeugdige energie van Shirley en Jeison de confrontatie aangaat met de dood. Shirley's zorg voor haar oude oma en de raadselachtige activiteiten van een onderzoeker, die de geluiden van de opstekende wind vastlegt, zorgen voor een zachtmoedig komische noot.