Above and Below
Sommige personages wonen in een ondergelopen tunnel, anderen bereiden zich voor op een verhuizing naar Mars en weer anderen leiden een eenzaam bestaan in een uitgestrekte woestijn. Het klinkt misschien als de ultieme, post-apocalyptische sciencefictionfilm - maar Above and Below is geen fictie.
Rick en Cindy zijn een innig stel. Ze zijn dakloos en wonen al heel lang in een tunnel aan de rand van Las Vegas. Dave overleeft in zijn eentje in een hutje in de woestijn van Californië. Hij praat voortdurend over God en stuurt Hem berichten met zand in lege flessen. April heeft een huis, maar vanwege de algehele crisis van de mensheid overweegt ze naar Mars te verkassen. Ze hult zich in een astronautenpak en struint door het rotsachtige landschap van Utah alsof het de rode planeet is.
Nicolas Steiner raast in hoog tempo door dit onbekende Amerika en volgt zijn curieuze hoofdpersonen met zoveel empathie en hartstocht dat je ze onmogelijk buitenstaanders kunt noemen. Ze leven, hebben lief en dromen dat het een lust is, zoals alleen echte romantici dat kunnen. Het zijn allemaal onzichtbare superhelden van de wereld van nu, die een verlaten indruk maakt, vervuld van eenzaamheid, verlangen en een wanhopige drang naar vrijheid. Om de sublieme aard daarvan bloot te leggen, moet je een echte dichter zijn. Steiner bewijst dat hij dat is door een groots en toch intiem, maar eveneens uiterst filmisch beeld te schetsen van alledaagse overlevingsdrift.