The Militant
In 2002 heerst in Uruguay een financiële en politieke crisis die het land verdeelt en plat legt. Als lid van de studentenvakbond is Ariel, een traag sprekende en motorisch licht gehandicapte jongeman, betrokken bij de stakingen. Wanneer Ariels vader overlijdt, keert hij terug naar diens huis in Salto, Uruguays tweede stad.
De hypotheek op het huis valt Ariel rauw op zijn dak, net als de schulden waar zijn vader zich ingestoken heeft om onder meer Ariels studie te bekostigen. Een dubieuze zakenpartner en de vriendin van zijn vader - die zich het huis steeds meer eigen maakt - dwingen Ariel om zich te ontfermen over het land en de veestapel van zijn vader. Zo wordt hij ongewild deel van de bourgeoisie die hij zo verfoeit.
De lethargie en frustraties van Ariel staan symbool voor een hele generatie, en misschien wel een heel land. Regisseur Nieto (in 2006 Tiger Award-winnaar met La perrera) toont op treffende wijze en in zoekende, soms dromerige beelden de verkwanseling van een in potentie zo rijke erfenis.