The Last Song Before the War
Mali wordt regelmatig aangeduid als bakermat van pop(ulaire) muziek. West-Afrikaanse muziek heeft grote raakvlakken met blues, country en folk. Alleen wordt het in Mali al eeuwen gespeeld. Sinds 2000 wordt het Festival au Désert georganiseerd in de woestijnoase van Essakane, twee uur van Timboektoe, als symbool van vrede tussen Toearegs (nomaden) en Malinezen. Naar gebruik van Toearegs die enkele keren per jaar samenkomen op afgesproken plaatsen in de woestijn om hun sociale contacten aan te halen en samen te musiceren. Muzikanten, bezoekers en organisatoren uit alle windstreken komen per vliegtuig, brommer, busje en kameel naar het Festival au Désert. Op hun weg ernaar toe en tussen optredens door vertellen ze over West-Afrika en het festival: hoe het was, en hoe het is nu Al-Qaeda muziek verbiedt. Van elk optreden genieten muzikanten, festivalbezoeker en documentairekijkers; culturen gebroederlijk door elkaar. Totdat islamitische militanten en Toearegrebellen een muziekverbod opleggen, en het festival laten verstommen.