Zonsopkomst. Een eenzame tank rijdt een verraderlijk stil oorlogsgebied binnen: een gehucht op het platteland, waar een enkel gezin woont. Meer dan dertig jaar lang werd Sri Lanka geteisterd door een burgeroorlog tussen de regeringstroepen en de 'Bevrijdingstijgers van Tamil Eelam'.
Van vrede is in The Forsaken Land geen sprake. Er lijkt een wankel staakt-het-vuren te bestaan, waarbij elk moment nieuwe gevechten kunnen losbarsten. In die leegheid, dreiging en patstelling voltrekken zich los gestructureerde scènes uit het dagelijks leven van het gezin. Weg van de bewoonde wereld, te midden van weelderige palmbomen en bloedplassen bevinden de familieleden zich in een verstikkende sfeer van wreedheid, wanhoop en absurditeit.
Dit ongewone speelfilmdebuut van Jayasundara werd bij het festival van Cannes bekroond met de Camera d'Or. Ook in zijn daaropvolgende films bleef hij de wonden van de inmiddels voorbije strijd vastleggen.