The Filmballad of Mamadada
Eerbetoon aan leven en werk van barones Elsa von Freytag-Loringhoven (1874-1927), die in de jaren twintig van de vorige eeuw deel uitmaakte van de New Yorkse dada-beweging, maar in tegenstelling tot veel mannelijke dadaïsten in de vergetelheid raakte.
Meer dan vijftig jonge kunstenaars brengen haar veelzijdigheid als beeldhouwer, dichter, schilder, model en performancekunstenaar samen in deze collage, die heen en weer schiet tussen klassieke narratie en experimentele vormfragmenten in de stijl van de door de surrealisten verzonnen ‘exquisite corpse’- techniek. De een voegde een interview met Jane Fonda toe, dat in deze context nieuwe betekenis krijgt, de ander een animatie over de gevolgen van syfilis, een derde een reconstructie van een verloren 16mm-film van Duchamp en Man Ray.
Het zal niemand verbazen dat de fragmenten elkaar tegenspreken, want dada ontkende in reactie op de chaos van de Eerste Wereldoorlog nou juist het bestaan van een ordelijke en harmonieuze realiteit. De barones kan tevreden zijn.