The Amazing Catfish
De ene na de andere prijs mochten regisseur Claudia Sainte-Luce en haar hoofdrolspeelsters in ontvangst nemen sinds de première van het hartverwarmende The Amazing Catfish, in het najaar van 2013 op het filmfestival van Locarno.
De debuutfilm vertelt een zowel hartverscheurend als luchtig verhaal over de jonge introverte Claudia, die na een kort ziekenhuisverblijf als vanzelf wordt opgenomen in het rommelige gezin van haar ziekenhuiskamergenoot Martha. Wat in dit hippiegezin van Martha en haar rap snaterende dochters begint als een speelse, bescheiden vriendschap, groeit al snel uit tot een precair pact waarin Claudia niet meer zonder haar aangenomen familie wil, en Martha en haar dochters ook echt niet meer zonder haar kunnen leven.
Het is geen toeval dat de hoofdpersoon dezelfde voornaam draagt als de maakster; deze vlotte film is ook erg persoonlijk. Regisseur Sainte-Luce (1982) verpakt haar serieuze onderwerp in een dynamisch feminien drama dat eens te meer laat zien dat je geen bloedband hoeft te hebben om je familie te voelen.