Seventh Code
Het afspraakje dat de zakenman Matsunaga haar beloofde kwam hij niet na. Daarom zit Akiko (Maeda Atsuko, in Japan ook een populaire zangeres) hem vanuit Tokio als een stalker achterna tot in de meest desolate uithoeken van de Siberische havenstad Vladivostok. Een grote rolkoffer met zich meezeulend, legt ze een doorzettingsvermogen aan de dag dat je niet zou verwachten van zo'n ogenschijnlijk naïef meisje.
Kurosawa heeft zijn wortels in het horror- en misdaadgenre maar kan inmiddels bogen op een breed oeuvre, waaronder het in Cannes onderscheiden Tokyo sonata (2008) en de veelgeprezen miniserie Penance (2012). Met het satirisch getinte Seventh Code (de eerste film die hij buiten Japan draaide) neemt hij even vakantie van het zwaardere werk. Een vrije thriller-oefening vol verrassingen, met Russische maffia, een mislukte Japanse restauranthouder, een geheimzinnig object en een hartstochtelijke popsong vol weemoed. Kurosawa's psychologische horrorfilm Real draait ook op IFFR.