Remembrance - A Small Movie About Oulu in the 1950s
Peter von Bagh, een meester in het maken van films van archiefmateriaal, bracht zijn jeugd door in het Finse stadje Oulu. Daar ging hij voor het eerst naar de bioscoop en werd er verliefd op. Als kind ervoer hij de nasleep van het bombardement op zijn geboortestad tijdens WO II. In Remembrance keert hij terug naar Oulu en reconstrueert de turbulente geschiedenis, van de jaren 40 tot het heden, evenals zijn eigen verleden. Found footage, historische fragmenten, schilderijen, poëzie en andere kunstwerken die te maken hebben met Oulu worden meesterlijk samengebracht in dit indringende portret van tijd en plaats, dat tegelijkertijd concreet en universeel is. De persoonlijke reis van Von Bagh is een archeologisch avontuur en werkt als een magische ‘tijdmachine’, waaruit blijkt dat cinema de beste hoeder van tijd en herinnering is.