Por las plumas
'Maje!' betekent zoveel als 'Dude..! wat nu?' Het is een typisch Costa Ricaanse uitroep, veelvuldig te horen in Neto Villalobos’ langverwachte debuutfilm. De verveelde beveiligingsbeambte Chalo raakt met zijn recent aangeschafte vechthaan Rocky verzeild in kolderieke, maar ook penibele verwikkelingen.
Het gekraai wordt thuis niet getolereerd, maar ook op een verlaten industrieterrein doemen talrijke problemen op. Hanengevechten zijn een illegaal maar zeer populair tijdverdrijf in de volksbuurten van Costa Rica, en Chalo en zijn onafscheidelijke Rocky maken overal nieuwe vrienden en bondgenoten.
Met onderkoelde humor houdt Por las plumas vaart terwijl Chalo’s monotone leven steeds kleurrijker wordt. Rotterdam Lab-alumnus Villalobos kon zijn film maken mede dankzij crowdfunding. Voor de cast bracht hij gevierde lokale muzikanten samen met toegewijde (amateur-)acteurs. Kameraadschap en cockfighting, zonder een druppel hanenbloed te vergieten!