Piccola patria
Het verhaal van Piccola patria had zich, zo stelt regisseur Alessandro Rossetto, in elke kleine stad ter wereld af kunnen spelen. En toch had deze film nergens anders dan in dit specifieke dorp in de binnenlanden bij Venetië gemaakt kunnen worden.
Een broeierige zomer lang maakte Rossetto dankbaar gebruik van alles wat de omgeving hem bood. Er was wel een scenario, maar die was 'klaar om vernietigd te worden', zoals Rossetto het zelf omschrijft. In een wervelwind van observatie en improvisatie creëerden hij en de veelal niet-professionele acteurs uit de regio het verhaal opnieuw.
Dat verhaal draait om twee jonge vrouwen: de levendige, ongeremde Luisa en de duistere, boze Renata. En om Luisa's vriendje Bilal, een immigrant uit Albanië, en de oudere man waarmee Renata een verhouding heeft. Een verhaal over afpersing. Een verhaal over onstuimige, sensuele jeugd en conservatieve, vastgeroeste ouderen. Een verhaal over worden wat je wil en wat je daar voor op wil offeren.