Rio de Janeiro zoals we dat niet kennen. O porto toont ons de verschillende lagen van de stad, opgejaagd door permanente vooruitgang: de ene straat boven op de andere, een haven boven op de andere. Politiek-economische motieven worden gecamoufleerd door termen als vernieuwing en verbetering. De camera wordt gebruikt als gereedschap bij de opgraving van die verschillende lagen en legt spanningen tussen heden en verleden, tussen traditie en moderniteit bloot.