Les Apaches
Terwijl toeristen de stranden en campings van Corsica bevolken, voltrekt zich aan de armere kant van het eiland dit noodlotsdrama van de Franse regisseur Thierry de Peretti, die vooral als acteur bekendheid geniet.
Een groep jonge, tweede-generatie Noord-Afrikaanse immigranten breekt na een avondje stappen in bij een villa waar de vader van een van hen als tuinman werkt. Eerst om te feesten, maar uitsloverij en machogedrag leiden ertoe dat ze toch waardevolle spullen meenemen. Wat volgt is een verhaal vol misverstanden en verdachtmakingen, dat bewust geen richting kiest maar langzaam, voelbaar escaleert.
Les Apaches, Frans slang voor ‘hooligans’, kijkt voorbij de zonovergoten façade van het eiland. Het is een verhaal over misdaad, maar het is geen misdaadverhaal. Daarvoor houdt De Peretti het tempo te laag. De film laat zonder al te veel nadruk de kloof zien tussen welgestelde Fransen met hun tweede huizen, en immigranten en oorspronkelijke eilandbewoners die tot tweederangsburgers zijn gedegradeerd. Voor hen zal de vakantiebestemming nooit een paradijs zijn.