Tot de verkiezingen van 2007 gold Kenia als een baken van stabiliteit in een onrustige regio. Maar dat ook hier tribale spanningen dicht onder het oppervlak liggen, bleek toen de presidentskandidaten hun volgers ophitsten met beschuldigingen over en weer van stembusfraude. In de geweldsuitbarstingen die volgden, stierven meer dan 1200 Kenianen.
Om een boodschap van nationale eenheid en vrede uit te dragen, ontwikkelde het theatergezelschap SAFE direct na de rellen het toneelstuk It’s Us. Na een jarenlange tournee door het land is dat nu verfilmd. It’s Us doet meer dan de aanstichters van tribaal geweld aanklagen. De film stelt ook vragen over de individuele verantwoordelijkheid van hen die zich laten meeslepen.
In It’s Us wordt een typische Keniase gemeenschap geportretteerd. Etnische achtergrond doet er niet veel toe; Luo, Kikuyu, Kalenjin en Luhya leven naast en met elkaar. Totdat een lokale politicus de verkiezingen hoopt te winnen door geruchten te verspreiden. Het onderlinge wantrouwen groeit en escalatie dreigt.