Heli
Heli, een voormalig CineMart-project, is een snoeihard, aardedonker drama over het onontkoombare geweld in Amat Escalantes door en door corrupte thuisland Mexico, waar drugshandelaars gekleed gaan in politie-uniform en politieagentes hun borsten ontbloten als ze wanhopig om hulp wordt gevraagd.
Een doodgoeie jongen vindt een partij cocaïne in de watertank op zijn huis. Hij besluit het spul weg te spoelen. De volgende dag wordt de voordeur ingebeukt door mannen in politie-uniform. Vader wordt direct neergemaaid, de jongen en zijn 12-jarige zusje worden afgevoerd.
Het meisje verdwijnt uit beeld, de jongen wordt afgeleverd bij een huis waar jochies voor een televisie staan te gamen. De Wii-sticks worden ingeruild voor een stuk hout, waarmee ze vervolgens op de arme jongen inbeuken. Zijn piemel wordt in brand gestoken. 'Wat heeft deze eigenlijk gedaan?' vraagt een van de jochies. 'Geen idee,' antwoordt een ander. Op het festival van Cannes werd Escalante, die eerder indruk maakte met Sangre en Los bastardos, bekroond als beste regisseur.