Finsterworld
Ondanks het stralende zomerlicht waar het landschap in Finsterworld voortdurend in baadt, betreft het een duister sprookje over de Duitse identiteit en het Duitse verleden. Deze vlotte ironische komedie die Frauke Finsterwalder schreef met haar echtgenoot, de Zwitserse schrijver Christian Kracht, draait om eenzaamheid, marginalisering en alledaags fascisme. Toch spraken de lovende kritieken in het thuisland vooral van een feest der herkenning.
In een voorstedelijke idylle, die zoals altijd te mooi is om waar te zijn, introduceert Finsterworld een aantal doorsnee Duitse burgers van verschillende leeftijd. Een pedicure op weg naar zijn favoriete klant wordt aangehouden door een al te aardige politieagent, een echtpaar gaat in hun luxe wagen op weg naar Parijs, terwijl hun ballerige zoontje met zijn klas op excursie gaat naar een concentratiekamp. Ondertussen is de vriendin van de agent, volgens hem een eerzuchtige pseudokunstenares, bezig met een documentaire, duidelijk zonder te zien wat er pal voor haar ogen gebeurt.