EU 013, l'ultima frontiera
Achttien maanden lang kunnen vreemdelingen in Italië worden vastgehouden in een CIE, een Centro di Identificazione ed Espulsione (centrum voor identificatie en uitwijzing), voordat ze worden toegelaten of uitgezet. De Italiaanse fotograaf/documentairemaker Alessio Genovese kreeg als eerste toestemming achter de muren te kijken. Hij interviewt zowel de bewakers als de mannen en vrouwen die de lange maanden achter gesloten deuren moeten doorbrengen. Geen van hen heeft een misdaad begaan of is veroordeeld. 'Gasten' heten ze in CIE-jargon. De meesten zijn gewoon in Italië opgegroeid. Na gedwongen uitzetting zwerven ze door Europa, maar moeten terug naar Italië zodra ze worden opgepakt, waarna het proces van voren af aan begint.
Zelfs als kijker raak je murw van hun verhalen en de administratieve hel waar deze mensen in terechtkomen, dus het laat zich raden hoe de gasten en bewakers zich voelen. En zo blijft de internationale vluchtelingencarrousel doordraaien. Het blijkt een industrie geworden.